Hoe motiveer je je retail team?
7 tips om beter en creatiever te denken
9 verkooptips voor de persoonlijke verkoop
Wanneer je iets wilt bereiken waar een ander controle over heeft, moet je deze persoon kunnen beïnvloeden. Dat vraagt om vaardigheden maar ook om de juiste mindset. In deze blog vind je tips hoe je door de juiste focus, mindset en attitude, je verkoopresultaten positief kunt beïnvloeden.

Closeup of a young shop assistant with customer in the background

1.Mindset

Voordat je de winkel inloopt, check je mindset. Waar denk je aan? Aan weer een saaie dag hangen achter de kassa? Wachtend op vervelende, agressieve, gemene, onvriendelijke klanten of wordt het een leuke dag waarin je mensen gaat helpen mooie aankopen te doen? De wet van de aantrekkingskracht leert ons: ‘Je krijgt wat je denkt’. Dus let erop wat je tegen jezelf zegt wanneer je ’s morgens aan de slag wilt gaan. Voor je het weet, heb je een negatief beeld van de wereld. En zoals je weet.. alles begint met de gedachte!

2.Wat zegt de spiegel?

Kijk eens in de spiegel. Bevalt het je wat je ziet? Waarschijnlijk zal de klant hetzelfde denken. Wanneer je er vermoeid of onverzorgd uitziet, gaat de klant vast
minder vaak met jou in gesprek. Heb zelfrespect en zorg ervoor dat je dat ook uitstraalt in hoe je eruit ziet. Fris, verzorgd en ‘dressed to kill’!

3.Let op je woorden!

We praten allemaal graag over anderen. Over je idool, over bekende Nederlanders, je buurvrouw of over die klant van een uur geleden. Mensen hebben de vervelende eigenschap om vaak anderen omlaag te praten om daardoor zichzelf beter te voelen. Daarom kijken we naar ‘Geen cent te makken’ en niet naar ‘Mijn man is een held’ op tv. Dat laatste programma zou ons maar slecht doen voelen. Het eerste, ja, daar steek jij of je partner goed bij af! Het geeft je voor de verkoop ook de verkeerde insteek. Je krijgt de tegenovergestelde mindset dan die je nodig hebt. Dat is namelijk de mindset van iemand die het leuk vindt dat een klant je winkel inloopt.

4.Tel je klanten!

Heb je een klantenteller in je winkel? Gebruik die! Tel de klanten die je winkel binnenkomen en tel de klanten waar je daadwerkelijk wat aan verkoopt. Hoe ligt die verhouding? Misschien ligt die nu bij jou 1 op 15. Wanneer je er een sport van maakt, zult je zien dat je dit kunt beïnvloeden. Hoe? Door zo veel mogelijk leuke gesprekjes te beginnen en nieuwsgierig te zijn naar wat die ander belangrijk, mooi, interessant vindt!

5.Neem een lastig doel

Vind een artikel dat moeilijk te verkopen is. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Bedenk een aantal positieve eigenschappen van dat artikel en wat het voor een klant zou kunnen opleveren. Doordat jij nu een positiever beeld hebt van dit artikel en je tekst hebt om het te kunnen aanprijzen, zult je zien dat je binnen enkele dagen een klant gaat treffen die je er geweldig mee kunt helpen. Alleen maar omdat jij je voorbereid het en omdat je jouw overtuigingen over dit product hebt bijgesteld!

6. Oordeel niet

We weten dat we iemand niet aan de buitenkant kunnen beoordelen. Maar we doen het, bijna allemaal, erg snel. Wanneer we onze ‘sticker’ zo op iemand plakken, bepalen we op dat moment ook voor onszelf of die ander wel de moeite waard is om energie in te steken. Vaak heb je het echter mis. Door je oordeel, wat voelbaar is voor de ander, wordt de verkoop je niet gegund en sta je uiteindelijk met lege handen. Communiceer dusdanig dat je verbinding maakt.

7.Stop met het jezelf makkelijk te maken

Ok, het is 40 procent afgeprijsd en ja, de klant kan het ruilen. Maar is dat verkopen? Iets wat zo voordelig is, heeft geen verkoper nodig. Dat verkoopt zichzelf wel! Maar luister nu eens echt goed naar die klant! Er is vast een product dat beter aansluit bij dienst eisen en waar jij wel een leuke marge op kunt maken!

8.Wees dienstverlenend

Retail is dienstverlening. Jij verleent de ander een dienst. Om succesvol te zijn in de Retail is het belangrijk een dienstverlenende instelling te hebben. Je moet het leuk vinden een ander te helpen. Anderen helpen vraagt om een bescheiden opstelling. Jezelf als Koning of Keizerin gedragen past daar niet bij. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat die ander zich welkom voelt in je zaak.

9.Verkoop is een spel

Verkoop is een vluchtig spel. Soms verknal je het en vaak win je de verkoop. Natuurlijk wil je graag aan iedereen verkopen maar je kunt niet alles winnen. Leer van wat je ‘fout’ deed en doe dat een volgende keer anders. Haal dan je schouders op, haal diep adem en ga vol goede moet en opgetogen het volgende gesprek aan. Volgens mij zie ik daar een nieuwe klant aankomen die jou de kans gaat geven het beter te doen!